fredag 28. januar 2011

Markedsanal yse

Markedets utviklingsfase
- Jevnt populært, ha vært populært lenge og kommer sannsynligvis ikke til å forsvinne med det første.
- Drikketrender endrer seg litt, men det går stort sett ut på det samme: drikke seg full og ha det gøy med folk rundt seg.

Plassering av bedriften
- Over hele Norge. Bå bygda drikker folk i bøtter og spann, men nøyer seg ofte med en enkel lek (hjemmelaget eller kortstokk). I byene er folk litt mer innovative. 
- Lur plassering kan være ved ølhyllene i matbutikker.

Promotering/ Markedsaktiviteter
- Ha testpanel med personer innenfor målgruppa og observere deres reaksjoner og meninger (før spillet lanseres ossisielt).
- Ha "trial nights" der vi stikker innom en fest med målgruppen og de får teste spillet. De får også "kompispris" denne kvelden. Dette gjøres gjerne før spillet lanseres offisielt.
- Ha konseptkvelder på puber rundt om i landet der det er mange spill i lokalet.
- Evt. ha TV- reklame (hvis det er lov)

Budskap
Have fun, go mad!

Strategi (Hvordan nå målgruppen/ segmentering)
- Ha spillet i barer og puber (spesielt studentpuber) til utleie eller lån for kvelden.
- Selge spillet ved ølhyllene i matbutikker.
- Ha temakvelder som nevnt ovenfor.
- Selge spillet til studentbokhandlere.
- Legge press på markedsføring i Fadderuker og julebordsesongen.
- Etter hvert lage tilleggsutstyr til det orginale spillet for å skape spenning. Kan også lage en versjon for eldre hvis det er aktuelt.

Kundene og deres kjøpskriterier
- Kundene er unge og vil først og fremst ha det gøy.
- En fare kan være at de går for en billigere/enklere/hjemmelaga løsning.
- De bør være over 18.
- Pris (fattige studenter)
- Forventninger til spillet.

Størrelsen på markedet
- Veldig stort, nesten alle i alderen 18-25. Også eldre som kan kjøpe det på infall. 
- Selv om ikke alle er opptatt av drikkespill, blir de gjerne med hvis det tas fram på fest.
- Bra gaveartikkel.

Trender i samfunnet
- Unge folk har "alltid" drukket seg fulle og kommer alltid til å gjøre det.
- Det vil alltid være et marked pga generasjonsskifte.
- Utelivstrender endrer seg, men det går med på musikk, klær, stil, type klubber/puber man drar på. Vorspillet består!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar